Jak se vyznat v sexuální identitě (recenze)

02. 01. 2024, 09:35

Jen málokteré téma vyvolává v církvi více otázek, kontroverzí a zmatků, jako problematika LGBT+, a to jak ve společnosti, tak zejména v kontextu života křesťanských společenství. Kvalitních křesťanských titulů na toto téma zatím v českém prostředí moc není, a tak je kniha Marka A. Yarhouse „Jak se vyznat v sexuální identitě“ ve skvělém překladu Marka Macáka vítaným přínosem.

Je určena především pracovníkům s mládeží, ale i všem těm, kteří jsou ochotní vytvářet mladým věřícím lidem zázemí a bezpečný prostor ve složitém období, kdy se snaží v tlaku dnešní doby porozumět své sexuální identitě a čelí náročným výzvám včetně té, jak naložit se svou odlišnou sexuální orientací. Kniha není teologickým rozborem, nenajdete tam vyučování o tom, co je „správné“, a ačkoli autor sám o sobě na jiných platformách říká, že je ve svých postojích konzervativní, zde se záměrně k teologickým otázkám nevyjadřuje. Jde mu o to, aby v církvi byla atmosféra milosti, která se nebuduje změnou teologie sexuality a sexuálního chování, ale tím, jakým způsobem se o těchto věcech mluví a jak se k sobě lidé navzájem chovají.

Mark A. Yarhouse je klinický psycholog, křesťanský odborník v oblasti sexuality, ředitel Institutu sexuální a genderové identity. Věnuje se problematice vývoje a utváření sexuální identity a zabývá se tématem konfliktu mezi sexuální, genderovou a náboženskou identitou.

Konflikt mezi křesťanskou vírou a přitažlivostí k osobám stejného pohlaví, který mladí lidé bytostně a bolestně prožívají, popisuje i v prvních kapitolách této knihy. Yarhouse přirovnává dospívání k túře a čtenáře zve, aby se stali dobrými průvodci těm, kdo se pohybují v obtížném terénu, když řeší otázky spojené s vývojem své sexuality. Tak jako dobrý průvodce potřebuje mít ve svém batohu základní výbavu (kompas, nůž, baterku atd.), člověk, který přijímá výzvu doprovázet dospívající na jejich cestě, bude potřebovat do svého pomyslného batohu zabalit kromě lásky, respektu a zájmu také několik podstatných informací a znalostí. Metafora túry se prolíná celou knihou, na konci každé kapitoly je oddílek „Zkontrolujte si svůj kompas“ s otázkami, které čtenáři pomáhají shrnout si text, ověřit si, zda mu porozuměl, a promýšlet jej dál se zaměřením do své praxe.

V kapitole „Značky (milníky) na cestě“ se čtenář může seznámit s vývojovými aspekty utváření identity. Je to obtížná kapitola, která místy pracuje i s odbornějšími výrazy. Porozumění procesům, které se odehrávají v průběhu adolescence, ale může zásadním způsobem ovlivnit službu mladým lidem, vyhnout se nálepkování, vnímat dynamiku procesu dospívání a nepobízet je k tomu, aby dělali rozhodnutí, ke kterým ještě sami vnitřně nedozráli.

Osobně mě velmi oslovila část, kde se autor zabývá tématem studu, který často lidé prožívají, když nedosahují standardů a cílů komunity, ve které se pohybují. Zdůrazňuje rozdíl mezi studem a vinou, mezi tím „toto jsem neměl udělat“ a „tímto nemám být“. Stud je bolestný pocit spojený s pocitem nedostatečnosti, sebeodsouzení a strachu z odmítnutí. Vede k izolaci. Mladý člověk, který prožívá homosexuální pocity, se v prostředí své církevní komunity může snadno cítit hluboce zahanben. Potřebuje vnímat úctu, porozumění a bezpečný prostor, ve kterém se může vyrovnávat s otázkami, které si nezbytně klade: Jak k tomu došlo? Proč? Jakou mám hodnotu? Jsem jediný, kdo s tím zápasí? Nepotřebuje jednoduché rady typu „Modli se, a Bůh to změní“.

Oceňuji také autorův důraz na to, abychom se jako církev nenechali vtáhnout do kulturních válek, soubojů a potyček, ale aby naší motivací byla smysluplná soucítící péče o lidi. Abychom nezjednodušovali komplexní a složitá témata na hesla a poučky. Spíše nám klade naléhavé otázky: Jsem člověkem, za kterým mohou druzí přijít, když chtějí sdílet své zmatky a pocity týkající se jejich sexuality? Jsem pro ně „emocionálně bezpečný“ člověk? Naslouchám, nebo už všemu rozumím předem? Je naše společenství místem, které nabízí smysl a důstojnost oproti studu a neporozumění? Kéž by tato kniha přispěla k tomu, aby naše odpovědi mohly být „ano“.

Petra Mizurová

_________________

Mark A. Yarhouse: Jak se vyznat v sexuální identitě. Průvodce pro práci s mládeží, Návrat domů 2023, 168 stran, 290 Kč