Snubní prsten za život (recenze)

23. 10. 2023, 09:45

Knihu Petra Jaška s podtitulem „Na cele s bojovníky Islámského státu“ vydalo nakladatelství Stefanos v roce 2020. Autor ji napsal ve spolupráci s Rebeccou Georgeovou a v anglickém originále (Imprisoned with ISIS) vyšla o rok dříve. K mému překvapení na mě vykoukla mezi doporučenými knihami v městské knihovně. Jaškův příběh nečekaného zatčení v Súdánu před téměř osmi lety a jeho propuštění po více než roce, který strávil v několika věznicích, je všeobecně znám (viz např. ŽV 2017/4). Přesto jsem si knihu půjčila v naději, že se dozvím něco nového. Zklamaná jsem rozhodně nebyla.

Obálka s několika fotografiemi zaujme na první pohled navzdory tomu, že samotná kniha je spíš nenápadná a bez problémů se vejde i do menší kabelky. Můžete si ji tak číst v MHD cestou do práce, i když je možné, že se během některých pasáží neubráníte slzám. Součástí knihy je také praktická textilní záložka.

Pro čtenáře neznalého súdánských reálií začíná kniha krátkým, ale užitečným popisem násilné islamizace země pod vedením dnes už bývalého prezidenta Umara al-Bašíra, jejímž cílem „bylo vymýtit křesťanství do základů. S věřícími režim zacházel jako se zločinci, často je zatýkal, mučil a na základě falešných obvinění odsuzoval k smrti“. Už na těchto úvodních stránkách kniha čtenáře chytne a nepustí. Pokračuje tedy kapitolu po kapitole (celkem jich je 34). Jsou krátké a nutí člověka číst ve stylu: „Ještě jednu a pak už skončím.“ Jenže to moc nejde, a tak čte a čte, najednou je u epilogu a má pocit, že by si měl vše přečíst znovu, tentokrát pomalu a pečlivě. K tomu by mu možná pomohlo, kdyby kapitoly nebyly pouze očíslované, ale měly rovněž alespoň krátké nadpisy.

Autor píše o nečekaném zatčení, výsleších, pobytu v několika věznicích, spoluvězních, soudu a odsouzení. To vše čtenář pravděpodobně zná z rozhovorů a reportáží po Jaškově propuštění, i když si znovu klade otázku, jak autor v takových podmínkách mohl přežít. V knize je toho však mnohem více. Jašek je otevřený a upřímný. Popisuje své zápasy, pochybnosti, zklamání... a moment, kdy se jeho uvažování změnilo. To je pravděpodobně jedna z nejsilnějších částí knihy, která je vzhledem k okolnostem, ve kterých se autor nacházel, těžko pochopitelná. Zároveň si čtenář přeje, aby i on něco podobného prožil. Následné dopisy rodině, které jsou v knize otištěny, jsou autentickým svědectvím o víře a Boží věrnosti a lásce.

Kniha je napsaná chronologicky, nechybí v ní ale autorovy vzpomínky na život v komunistickém Československu a na tehdejší útlak církve. Tato svědectví jsou cenná obzvlášť pro čtenáře, který totalitní systém nezažil, nebo během něj nevyrůstal v křesťanské či disidentské rodině. Z některých podobností se súdánským režimem běhá mráz po zádech a srdce zaplaví vděčnost za svobodu, kterou nyní prožíváme a která není samozřejmá.

Svazek má 220 stran včetně epilogu a krátkého popisu práce Hlasu mučedníků a slova o utrpení. Součástí je také několik stran fotografií z rodinného alba a překvapivě i z vězení. Křesťany může knížka vést k modlitbám za pronásledované sourozence, ale nebála bych se ji dát ani nevěřícím přátelům či rodině.

Jitka Evanová

______________________________________________________________

Petr Jašek: Snubní prsten za život, Stefanos 2020, 220 stran, 256 Kč