Kristova vůně (recenze)

20. 09. 2023, 14:20

Vůně je biblický pojem a „Kristova vůně“ v názvu nové knihy Tomáše Korčáka je obrazem, který vyjadřuje základ toho, co pro nás Bůh v Ježíši připravil: V tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu... (Žd 1,2) Anebo jak to vyjadřuje podtitul knihy: Jak důvěrně poznávat Krista a toto poznání šířit. „Víra v historického Ježíše ani v eschatologického Ježíše nestačí... On nás chce naučit důvěrnému vztahu s ním dnes, nyní, v přítomnosti,“ píše autor (s. 52). V tom podstatném je cesta za Kristem pro všechny stejná, má tentýž směr a cíl. V detailech se ale liší, protože zkušenost víry je nepřenosná, u každého má trochu jinou podobu.

Korčákova kniha je inspirativním průvodcem po této cestě. V deseti kapitolách připomíná její důležité milníky, pomáhá, aby Ježíšův následovník nedělal zbytečné chyby. Začíná to důrazem Naslouchám ti – protože na začátku je vždy Bůh, který k člověku mluví, a končí vyznáním Očekávám na tebe – neboť výsledkem je důvěra, která se „projevuje v očekávání“ (s. 159). Nasloucháním „začínají hluboké vztahy“ (s. 27) a jeho obrazem je Marie, která se „posadila u Pánových nohou“ (L 10,39), „zaměřena na Ježíše a jeho slova“ (s. 16). „Jenom ti, kdo naslouchají, mohou zaslechnout Pánův hlas a být proměněni“ (s. 183).

Korčákova kniha je přesvědčivá a autentická, neboť je podložena autorovou zkušeností víry – osvědčenou za různých životních okolností, často i bolestných. Kniha se dobře čte i proto, že jednotlivé kapitoly jsou dále děleny na kratší úseky, ke kterým se čtenář může vracet podle toho, jak k němu promluvily. Každý takový dílčí důraz můžeme přirovnat k jednotlivému kameni vkládanému do složité mozaiky, která teprve jako celek poskytuje úplný obraz.

Kniha je určena zejména věřícímu čtenáři, přesto by bylo užitečné – vzhledem k velkému množství biblických citací – kdyby v ní byl i seznam zkratek biblických knih (např. na str. 40 a dalších je použita zkratka He místo obvyklé Žd). Kniha zaujme i zdařilým grafickým zpracováním.

Josef Potoček

_________________

Tomáš Korčák: Kristova vůně, Vydavatelství Juda 2022, 200 stran, 249 Kč