Proč Bohu není jedno, s kým spím? (recenze)

20. 09. 2023, 10:36

Kazatel, spisovatel a řečník Sam Allberry se ve svých knihách nevyhýbá obtížným tématům. Po knihách „Je Bůh proti gayům?“ a „7 mýtů o singles“ v češtině vyšla kniha, jež má v názvu opět provokativní otázku: „Proč není Bohu jedno, s kým spím?“.

Po přečtení názvu knížky si možná řeknete, že to bude zase jedna z těch upjatých moralistických publikací, které nám budou říkat „Ty ty ty, hlavně s nikým před svatbou nespi, protože Bible to zapovídá a Bohu se to nelíbí“, jenom tuhle mantru bude autor omílat na 130 stránkách. A pokud se k vám donese informace, že autora sexuálně přitahují osoby stejného pohlaví, je možné, že budete pro změnu očekávat liberální spisek obhajující práva LGBT komunity, který si z Bible selektivně vyzobe vhodné citáty umně vytržené z kontextu.

Ujišťuji vás, že oba zmíněné přístupy jsou značně vzdáleny skutečnému poselství knihy. O čem tedy Allberyho kniha je?

Autor nám nabízí nový pohled na staré známé biblické příběhy – ať už se jedná o úvodní kapitoly Bible o stvoření světa, Davidův neblaze proslulý incident s Batšebou, Ježíšovo Kázání na hoře či příběh samařské ženy u studny.

Během čtení občas získáte pocit, jako byste šli s blízkým kamarádem na pivo a on vám vyprávěl své nejnovější zážitky: Hned v úvodu se autor otevřeně podělí o své nedobrovolné karaoke vystoupení v Thajsku a o pár kapitol dál se dozvíme, jak u svých přátel obědval „tak trochu ozvláštněný“ dezert či jak se ocitl na skalní římse, z níž na první pohled nevedla žádná cesta. Žádná z historek však není vyprávěna samoúčelně. Ať už sledujeme události ze života autora či scény z filmů Čistá duše, Vanilkové nebe nebo Amadeus, vždy tyto příběhy trefně ilustrují nějakou důležitou biblickou pravdu.

Kniha mě několikrát velmi příjemně překvapila. Především jsem si rozšířila znalosti dějepisu; co naplat, pohled na sex v dobách starověkého Říma se ve školách prostě neučí. Za druhé: Nelehkým otázkám typu „Patří sex skutečně pouze do manželství?“ se autor rozhodně nevyhýbá a odpovídá na ně přímo a zcela jednoznačně. Za třetí: Potěšilo mě, že v kapitole s názvem „Co když jsem vážně selhal?“ nenajdeme zjednodušující schémata typu „vyznej hřích a příště se víc snaž“. A konečně za čtvrté: Hluboce se mě dotkla Allberryho naprostá otevřenost a upřímnost, se kterou nám dává nahlédnout do svého vlastního životního příběhu plného vrcholů a pádů.

Otázka „Proč Bohu není jedno, s kým spím?“ se celou knihou vine jako pověstná červená nit. První odpověď nalezneme už na konci úvodu: „Bůh se hluboce zajímá o to, s kým spíme, protože mu hluboce záleží na nás jako lidech. Zajímá se o to, protože sex je jeho nápad, nikoli náš. Zajímá se o to, protože nesprávný přístup k sexu může napáchat velká zranění a škody. Zajímá se o to, protože jsme hodni jeho péče.“ Tím však autor rozhodně nekončí – téměř v každé kapitole ke své odpovědi přidává další Boží „protože“. A kdyby náhodou čtenáři i po přečtení většiny knihy nebylo jasné, o čem že se píše, autor znovu a znovu opakuje klíčovou otázku „Proč na tom Bohu tolik záleží?“ i v názvu posledních dvou kapitol, kde celému příběhu dává správnou tečku.

Knihu doporučuji každému, koho skutečně upřímně zajímá, jaký je Boží pohled na lidskou sexualitu. Je jedno, jestli stojíte na prahu puberty, žijete v celibátu nebo dvacet let ve spokojeném manželství. Jak sám autor trefně poznamenal, „její poselství totiž není primárně zaměřené na to, co děláme či neděláme se svým přirozením (i když i v této oblasti má hodně co říci), ale na to, komu bude patřit naše srdce a kde budeme hledat tu nejhlubší životní lásku.“

Lucie Zídková

______________

Převzato z časopisu Život víry 2021/9, str. 25 (www.zivotviry.cz).